Mikroorganizmy v tráviacom trakte – pomocníci či votrelci?

Ako dnes už všetci isto viete baktérie sú súčasťou nášho tela.

Ako dnes už všetci isto viete baktérie sú súčasťou nášho tela. Nejedná sa len o „votrelcov“, ktorí nútia náš imunitný systém zhromažďovať „ozbrojené sily“, ale sú vo väčšine prípadov naši spojenci, ktorí sa starajú o našu bezpečnosť, odolnosť a správne prospievanie. V tráviacom systéme človeka sa nachádza približne 1,5 kg baktérií, je ich viac ako všetkých buniek nášho tela. V minulosti boli vedci presvedčení, že črevná mikrobiota nemá mimo tráviaci systém žiadne účinky. V súčasnosti je to však inak. Výskum ľudského mikrobiómu je jedným z najpopulárnejších v oblasti lekárskych vied. Určite ste už počuli o tom, že náš vzhľad, vlastnosti a zdravie z veľkej časti predurčuje naše genetické vybavenie. Samozrejme, že životný štýl, ktorý preferujeme má veľký dopad na naše zdravie a preto nemožno všetko pripísať zlej „konštalácii“ génov. Mikroorganizmy sú rovnako ako my nositeľmi genetickej informácie. Celkový objem DNA našich mikrobiálnych nájomcov je vyšší ako objem našej vlastnej DNA.

Nakoľko je teda prítomnosť mikrobiómu v našich črevách dôležitá a aká je jeho moc?

Mikroorganizmy osídľujú celý povrch nášho tela, dutiny, všetky otvory, no významná väčšina z nich sa nachádza v hrubom čreve. Toto spoločenstvo baktérií a iných mikroorganizmov sa podieľa na chemickom rozklade nestráviteľnej vlákniny na látky telom vstrebateľné a využiteľné. Pomáhajú nám vyťažiť z jedla živiny, ktoré sú pre telo nevyhnutné. Črevný mikrobióm taktiež riadi náš imunitný systém, dokonca viac než by sme očakávali. Fungovanie imunitného systému je základným pilierom nášho zdravia. Taktiež je dokázané, že niektoré z chemických látok, ktoré sú produkované mikrobiómom priamo komunikujú s našou centrálnou nervovou sústavou. Os mozog-črevo má obrovský vplyv na náš zdravotný stav.

K prvému osídľovaniu nášho tela mikroorganizmami dochádza už pri pôrode. Počas kojenia dostáva dieťa určitú dávku probiotík (živé MO) a prebiotík (oligosacharidy) vo forme materského mlieka a postupne si vytvára svoj vlastný a jedinečný mikrobióm. O tom aké mikroorganizmy budú u nás bývať rozhoduje prostredie, v ktorom žijeme, hygienické návyky a taktiež strava, ktorú svojmu telu doprajeme. Vývoj nášho mikrobiómu prebieha tisícky rokov. Evolúcia buniek, prispôsobovanie sa novým podmienkam je veľmi pomalý proces. V dnešnej dobe sa všetko veľmi dynamicky mení, no prírodu nedokážeme preprogramovať. Obyvatelia našich čriev sa tak dostávajú do kontaktu s hrozbami, na ktoré nie sú pripravení a tak im nedokážu vzdorovať. Naše chladničky sa napĺňajú potravinami, ktoré nám doprajú pocit sýtosti, no naše telo a mikrobiálny obyvatelia zostávajú hladní. Je dôležité aby sme sa starali o obyvateľov našich čriev, pretože tým zabezpečíme aby produkovali zlúčeniny, ktoré telo potrebuje a zabránili premnoženiu patogénnych druhov.

Nesprávne stravovacie návyky môžu spustiť lavínu problémov. To čo bolo považované za zdravé voľakedy nemusí platiť aj dnes. V súčasnosti mnohé potraviny prechádzajú technologickými úpravami, ktoré pôsobia deštrukčne na prítomné živiny. Namiesto plnohodnotnej stravy častokrát telo pumpujeme prázdnymi kalóriami. Neuspokojené črevné baktérie začnú metabolizovať látky, ktoré sú súčasťou ochrannej bariéry čreva a dochádza tak k zvyšovaniu intestinálnej permeability. Nedostatočný príjem prebiotík prispieva k črevnej dysbióze a tento stav je spúšťačom ďalších neželaných reakcií.

Ako sa starať o svoj mikrobióm?

Dôležité je dodržiavať zásady správnej výživy, vyhýbať „junk food“ (nezdravým potravinám), kupovať potraviny z overených zdrojov, konzumovať sezónne ovocie a zeleninu najlepšie od lokálnych farmárov. Zaradiť do jedálnička fermentované potraviny (kvasené mliečne výrobky, kvasenú zeleninu tzv. „pickles“) a dostatočné množstvo vlákniny (min. 30g/deň). Vláknina slúži ako potrava pre probiotiká, preto je vhodné ich kombináciou dodávať telu dostatočné množstvo symbiotického koktejlu. Napríklad jablká podporujú rast baktérií konzumujúcich pektín, huby baktérií, ktoré konzumujú manán a pšeničné otruby zase tých čo metabolizujú arabinoxylan. Všetky tieto mikroorganizmy zohrávajú nezastupiteľnú úlohu a tak pri revitalizácii mikrobiómu je dôležité zabezpečiť pestrosť príjmanej stravy.

Čo v prípade, že nám bolo diagnostikované SIBO?

Plynatosť, nafukovanie, hnačky a bolesti brucha patria medzi prejavy SIBO. V dôsledku reakcie imunitného systému voči baktériám môže človek pociťovať vyššiu únavu. Baktérie produkujú kyseliny, ktoré môžu vyvolávať neurologické a kognitívne syndrómy. Znížené je vstrebávanie vitamínu B12, vitamínu A a vitamínu D.

V prípade pozitívneho výsledku sú pacientovi nasadené antibiotiká, s účinnou látkou rifaximin. Po perorálnom podaní sa z gastrointestinálneho traktu vstrebáva menej ako 0,1 % tohto antibiotika. Mnohí pacienti, ktorí si antibiotickou liečbou prešli zaznamenali zlepšenie zdravotného stavu avšak po vysadení antibiotík sa problémy vrátili. Prírodnou alternatívou sú preparáty obsahujúce účinnú látku berberin (VitaBerin). Berberin je látka, ktorá sa získava z rastliny Dráč indický (Berberis aristata). VitaBerin obsahuje soľnú formu berberinu, čím je dosiahnutá lepšia rozpustnosť vo vode a tým aj lepšia vstrebateľnosť. VitaBerin obsahuje ďalšie prírodné látky, ktoré znásobujú biologickú dostupnosť berberinu a tým je VitaBerin v porovnaní s inými produktami na báze berberínu oveľa účinnejší. Tento prírodný produkt posilňuje funkčnosť črevného traktu, podporuje vylučovanie tráviacich žliaz, normalizuje funkčnosť črevného traktu a črevnej flóry, celkovo zvyšuje vitalitu organizmu. Odporúča sa užívať 1 tableta 2x denne. Odporúčaná doba užívania je 6-12 týždňov. Keďže hovoríme o ochorení gastrointestinálneho traktu obrovskú úlohu zohráva strava, ktorú prijímame. Mnoho štúdií poukazuje na pozitívne výsledky FODMAP diéty – diéta s nízkym obsahom sacharidov.

Partneri

partner partner partner partner